Kirjailija Salla Simukka kävi vieraanamme OSA 1.


Jännitin kirjailijan tapaamista suuresti. Millainen hän olisi? Olisiko haastattelu vaivaannuttava, osaisinko keskustella, millaisen kuvan antaisin itsestäni? Hypistelin kansioni kulmaa ja hihojeni suita. Pitäisikö hän minusta? Entä jos kaikki menisi penkin alle?

Jo kirjailijan nähdessäni tajusin, että pelkoni oli turha. Huomioni kiinnittyi ensimmäisenä punaisiin kiiltonahkamaihareihin. Haluan samanlaiset. Salla vaikutti inhimilliseltä astellessaan alaovesta sisään. Bussipysäkit olivat kuulemma aiheuttaneet päänvaivaa. Keskustelun alkaessa rentouduin, tämähän oli kuin normaalia jutustelua.

Miksi päätit ryhtyä kirjailijaksi? Oliko se lapsuuden haave?

-       Olen halunnut kirjailijaksi ehkä jostain 9-vuotiaasta saakka. Luin tosi paljon. Oli niin maagista, että pääsin sellaiseen maailmaan, jossa ei ollut sillä hetkellä ketään muita kuin minä, se kirja ja sen kirjan tapahtumat. Ajatus "jos mä joskus pystyisin luomaan jotakin sellaista", oli varmaan se syy, jonka takia mä halusin kirjailijaksi. Ei minulla ole varmaan ollut  kirjailijanammattia suurempaa ammattihaavetta.

Kirjoitat ihmisiä puhuttavista ja rohkeista aiheista. Mistä saat ideoita ja innoitusta niihin?

-        Luulen, että alan monesti kirjoittaa sellaisesta aiheesta, joka jollain tapaa mua mietityttää tai häiritsee tai ärsyttää. Aihe pyörii  usein tuolla ajatusten taustalla aika pitkään, ennen kuin tajuan, että tämä on se aihe, josta haluan kirjoittaa. Tavallaan sen aiheen täytyy olla sellainen, että se kiinnostaa mua tarpeeksi, että mä tiedän jaksavani kirjoittaa siitä kokonaisen kirjan.
      
      Toimittajat: Sofia ja Kerttu 9 B





 
 

 

Kommentit