Kirjailija Salla Simukka kävi vieraanamme OSA 2.


”Luetko kirjojasi, nidottuina ja painettuina? Tai katsotko Uutta Päivää, jota olet ollut käsikirjoittamassa?”
-         
      Joo, Uutta päivää katson. Se on tavallaan myös osa sitä käsikirjoittajan oppimisprosessia, että mä näen, miten esimerkiksi repliikit toimivat televisiossa. Saattaa olla esimerkiksi niin, että omasta mielestäni hauskat ja nokkelat dialogit eivät toimikaan televisiossa. Omia kirjojani en lue kannesta kanteen. Kun kirja viimein ilmestyy, on omaan tekstiinsä  kyllästynyt. Kirjailija oikolukee tekstinsä vedoksina kaikkien kirjoitusvaiheiden jälkeen alusta loppuun. 

”Onko sinulle henkilökohtaista suosikkia teoksissasi?”

-         Mulla on kolme suosikkia teoksissani. Totta kai ensimmäinen kirja on aina kirjailijan lempilapsi. Sehän on se teos, joka on tehnyt musta kirjailijan. Ensimmäistä teostani mä pystyn lukemaan sillä tavalla, että mä ajattelen sen olevan jonkun toisen ihmisen kirjoittama. Mä kirjoitin sen kirjan ensimmäisen version 18-vuotiaana. En mä edes pystyisi kirjoittamaan sitä nyt 32-vuotiaana, koska totta kai 18-vuotiaana on erilainen kuin nyt.

Viime vuonna ilmestynyt Jäljellä on teos, jota oli mukava kirjoittaa. Mä kirjoitin sitä aika nopeasti, ja se tempaisi mukaansa. Ja se on erikoinen tapaus myös sen takia, että se on ensimmäinen kirja, josta mä olen saanut hylkäyskirjeen, eli siis kieltävän vastauksen kustantamosta. 

Kolmas suosikki on aina uusin kirja, koska totta kai yritän aina kirjoittaa parempaa tekstiä kuin aiemmin. Tässä tapauksesssa se on siis Lumikki-sarjan Valkea kuin lumi.


Kommentit