9b-luokan leirikoulu Saksaan

Maanantai 12.5
Matkamme Saksaan alkoi. Lentomme lähti Kuopiosta kohti Helsinkiä kuudelta aamulla. Helsingistä matka jatkui isommalla koneella kohti Münchenia, josta bussi starttasi kohti Glonnia. Glonnissa meidät otettiin ilomielin vastaan ja saimmekin heti maistaa bretseleitä, jotka ovat paikallisten herkkua. Isäntäperheemme noutivat meidät koululta koteihimme, joissa meille tarjoiltiin lounas. Lounaan jälkeen meillä oli vapaa-aikaa. Kukin sai tehdä perheidensä kanssa mitä halusi. Itse menin perheeni kanssa keilaamaan Müncheniin. Illalla meillä oli vielä yhteinen ateria luokkamme ja isäntäperheidemme kanssa koululla. Meille tarjottiin saksalaisia herkkuja, joita maisteltiin rohkeasti. Tämän jälkeen pitkän päivän väsymys alkoi painaa päälle, koska herätys oli ollut ''aamulla'' eli yöllä kolmelta.

Glonnin kylä

Tiistai 13.5
Aamulla heräsimme hyvin levänneinä ja tapasimme luokkalaisemme koululla. Kiertelimme Glonnin keskustassa isäntäkoulumme opettajan johdolla. Hän kertoi meille kiinnostavia juttuja niin Glonnin historiasta kuin nykypäivästäkin. Pääsimme käymään myös pormestarin luona, jossa saimme syödä bretseleitä limpparin kera. Valitettavasti sää oli sateinen, mutta se ei haitannut kierrostamme. Kierroksen jälkeen pidimme koululla luokissa esitelmiä Suomesta. Saksalaiset olivat kiinnostuneita kuulemaan esitelmämme ja maistelivat rohkeasti ruisleipää ja salmiakkia. Loppu ilta meillä oli vapaa-aikaa perheidemme kanssa ja suurin osa luokastamme suuntasikin Müncheniin shoppailemaan. Tuntien shoppailun jälkeen uni maistui varmastikkin jokaiselle.

Koulun pihalle oli kertynyt paljon potkulautoja pyörien sijasta, koska pyörien parkkeeraus alueelle oli kielletty

Keskiviikko 14.5
Aamulla kokoonnuimme koululla kahdeksalta ja lähdimme sieltä bussilla kohti Neuschwansteinin linnaa, johon pääsimme tutustumaan sisältäkin. Samalla oppaamme kertoi meille linnan historiasta. Pääsimme käymään myös linnan lähellä olleella sillalla, josta oli upeat maisemat. Meidän piti mennä myös ylös alpeille, mutta huono sää koitui kohtaloksemme.

Lähistöllä oli toinenkin hieno linna
Neuschwansteinin upea linna

Alpit

Näin korkealla silta sijaitsi

Torstai 15.5
Kokoonnuimme tuttuun tapaan kahdeksalta koululle ja tällä kertaa matkustimme ensin paikallisliikenteen bussilla ja sitten metrolla Muncheniin. Siellä oppaamme kertoi meille kiinnostavia seikkoja Munchenin perustamisesta ja muusta historiasta, sekä myös sen nykypäivästä. Kiertelyn jälkeen kävimme yhdessä syömässä ravintolassa, jonka jälkeen saimme jäädä shoppailemaan. Shoppailun jälkeen illalla suuntasimme ravintolaan, jossa oli vapaaehtoinen päivällinen, jonka olisi saanut halutessaan nauttia myös isäntäperheissä.

Jokaisessa alueen kaupungissa on oma salko. Jos toisen kylän salon onnistuu varastamaan ennen sen pystytystä niin siihen onnistunut kylä täytyy lahjoa, jotta salko saadaan takaisin.

Kaupunkimaisemaa Münchenista

Raatihuoneen hieno yksityiskohta, nuket pyörimään tiettyinä aikoina muutaman kerran päivässä

Perjantai 16.5
Viimeisenä aamuna isäntäperheemme toivat meidän koululle. Tunnelma oli hieman haikea, koska moni olisi voinut jäädä toiseksi viikoksikin, mutta samalla oli kiva lähteä koti Suomeen. Edessä oli kuitenkin vielä paljon nähtävää. Ensin suuntasimme Allianz areenalle. Oppaamme esitteli meille areenan ja pääsimme esimerkiksi käymään pukukopeissa. Sieltä suuntasimme Burger Kingin aterian kautta Dahhaun keskitysleirille. Siellä meillä oli suomen kielinen opas, joka kertoi keskitysleirin mielenkiintoisesta, mutta karusta historiasta. Kävimme tutustumassa sisätiloissa ja pääsimme tutustumaan ''tappotehtaaseen'', jossa sijaitsi kaasukammio ja polttouunit. Oppaamme kertoi meille myös, että äänestäminen on todella tärkeää ja sillä voidaan välttää vastaavanlaiset tapahtumat. Ajatuksia herättäneen keskitysleirin kierroksen jälkeen suuntasimmekin jo kohti Munchenin lentokenttää.Lennot sujuivat mukavasti, mutta Kuopioon suuntava lentokone oli täynnä väsyneitä Saksan matkailijoita. Saksan leirikoulu oli todella antoisa ja sieltä tarttui mukaan paljon mahtavia kokemuksia.

Allianz areena ulkoapäin
Lause ''Työ vapauttaa'' toivottaa tervetulleeksi keskitysleiriin
Näkymää keskitysleiriltä
Areenalle uusittiin juuri nurmikkokenttää

Muistomerkki, joka kuvaa ihmisiä piikkilanka-aidassa

Vierailusta julkaistiin paikallisessa lehdessä juttu. Sen voit käydä lukemassa osoitteessa: