Rauhaisaa adventinaikaa sekä tulevaa itsenäisyyspäivää! PÄÄKIRJOITUS


Ensi tiistaina vietämme itsenäisen Suomen 99-vuotispäivää. Sana itsenäisyys tuo monelle mieleen siniristilipun, Suomen leijonavaakunan sekä Runebergin sanoittaman kansallislaulun Maamme. Itsenäisyys on kuitenkin pohjimmiltaan paljon muuta kuin nämä suomalaisuuden perinteisimmät symbolit. Itsenäisyys tarkoittaa sinun, minun ja meidän itsenäisyyttämme sekä yhteisen kotimaamme itsenäisyyttä.

Itsenäisyys tarkoittaa mahdollisuutta päättää omasta elämästä ja tahtoa vaikuttaa siihen, millaisessa maailmassa elämme nyt ja tulevaisuudessa. Arjentasolla voin tehdä vaikka joka päivä pieniä päätöksiä, haluanko elää ihmisten kanssa sulassa sovussa vai olenko tukkanuottasilla vähäpätöisten asioiden takia. Voin myös itse päättää, millaisia sanoja lausun toisille ihmisille? Hyväksynkö erilaisuutta vai katsonko ylen ihmisiä, jotka näyttävät erilaisilta kuin minä tai ovat asioista eri mieltä kuin minä. Minulla on oikeus olla jotain mieltä mutta minulla on myös velvollisuus harkita sanojani naamatusten tai vaikkapa sosiaalisessa mediassa. Itsenäisyys on siis vapautta mutta myös velvollisuutta valita oikean ja väärän välillä.

Vaikka meidän ei ukkiemme tavoin tarvitse puolustaa itsenäisyyttämme asein, voisimme silti yhteisrintamassa taistella kaikenlaista toisten ihmisten kaltoinkohtelua, esimerkiksi kiusaamista ja syrjimistä vastaan.
 
Kuvahaun tulos haulle suomen lippu
 

T. Satu-ope

Kommentit