VerDi eli Vertaisoppiminen Digitaidoissa




Kuva: Kuudennen luokan oppilaat tutustuvat Edison-robotteihin, että voivat opettaa niiden käyttöä viidennen luokan oppilaille.


Pyörön koulun VerDi-hanke on valittu HundrED hankkeeksi. HundrED auttaa kouluja uudistumaan etsimällä innovaatioita ja levittämällä niitä sekä maan sisällä että maan rajojen ulkopuolelle. Suomessa HundrED kehittää koulua ja opetusta 100 kouluprojektin ja -kokeilun avulla. Projekteja toteutetaan esi- ja peruskouluissa sekä lukioissa ympäri Suomea. https://hundred.org/fi


VerDi-hankkeen tavoitteena on luoda uusi käytänne, joka:
A. Tekee teknologian opetuskäytöstä johdonmukaista
B. Digitaitojen vertaisoppiminen on luonnollinen osa koulun arkea
C. Ei ole riippuvaista yhdestä yksittäisestä opettajasta
D. Ei eriarvoista oppilaita

Pedagoginen toteutus pohjautuu Kuopion kaupungin yhteiseen TVT-suunnitelmaan, jota lähdetään toteuttamaan järjestelmällisesti aihekokonaisuuksittain. Kuudennen luokan opettajat ja koulumme TVT-vastaavat saavat koulutusta Kuopion kaupungin TVT-koordinaattorilta. Kuudennen luokan opettaja opettaa omalle luokalleen sovitun aihekokonaisuuden ja oppilaat tietävät, että heillä on velvollisuus opettaa opittu aihekokonaisuus nuoremmille oppilaille. Toisin sanoen 6A:n opettaja sopii VerDi-ajankohdan 5A-luokan opettajan kanssa. Kun 5A:n oppilailla on ollut mahdollisuus tutustua aihealueeseen, 5 A:n opettaja sopii VerDi-tunnista 4 A:n kanssa.

Projekti uudistaa TVT-taitojen oppimista suunnitelmalliseen ja johdonmukaiseen suuntaan, jossa jokaiselle oppilaalle tarjoutuu mahdollisuus käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa mielekkääseen opiskeluun vertaisoppijoiden kanssa. Oppimisprosessissa myös koulun henkilökunta pääsee paremmin hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia oppimisessa. Oppilaan positiivinen käsitys itsestään oppijana ja tiedonjakajana korostuu. Oppiminen virkeässä ryhmässä vastuuta ja omaa osaamistaan jakaen on jotain, mitä jokainen meistä innolla odottaa!